STŪRE (5)

Sūre Nr.5

Skrejriteņi pārņem pasauli. Ne pirmo reizi
Ilgus gadus necili turējies citu braucamrīku ēnā, skrejritenis pēkšņi ir iekarojis pilsētu ielas gan Latvijā, gan pasaulē. Tomēr... Jau 1915. gadā amerikāņu uzņēmums Autoped Company sāka ražot motorizētus skrejriteņus, ko nosauca ražotāja vārdā par autopēdiem. Pirmos modeļus darbināja benzīna dzinējs, bet vēlākajos gados tika izgatavoti arī autopēdi ar elektrisko dzinēju. Skrejritenis gan bija krietni smagāks nekā mūsdienu elektriskie skrejriteņi, tomēr ātri iekaroja daudzu
lietotāju sirdis. Motorizētā ceļu satiksme vēl bija bērnu autiņos, bet Ņujorkas pastnieki jau izmantoja autopēdus, lai piegādātu vēstules, agrīnie ceļu policisti ar tiem ķēra agrīno ceļu satiksmes noteikumu pārkāpējus, savukārt Ņujorkas gangsteri bēga no noziegumu vietām.
STŪRE piedāvā ieskatu elektrisko skrejriteņu vēsturē, kas sniedzas jau vairāk nekā 100 gadu senā
pagātnē.

Nelien pakaļā!
Par vārdiņu “pakaļa”. Tas nav rupjš, ja runa ir par priekšmetu. Par auto, piemēram. Ja reiz par ratu pakaļām rakstīja Andrejs Upīts, brāļi Kaudzītes, Vilis Lācis, pat Jānis Rainis, kāpēc mēs nu esam kļuvuši tik smalki, ka automobilim ir aizmugure, aizmugurējie, nevis pakaļējie riteņi un bremzes? Manuprāt, aplami. Manuprāt, aizmugure ir daudz plašāks jēdziens. Ienaidnieka aizmugure, piemēram... Ar filozofiski filoloģisku atkāpi rakstu par drošu distanci sāk Latvijas autožurnālistikas guru Atis Jansons. Kādai tai jābūt?

Dzinēja dzesēšanas sistēma
Jebkurš agregāts darbojoties sasilst, bet automašīnas dzinējs – jo īpaši. Tāpēc tas ir jādzesē. Atslēdzoties dzesēšanai, nebūs ilgi jāgaida, kad dzinējs pārkarsīs un izies no ierindas. Vai sakusīs un deformēsies no alumīnija izgatavotas detaļas, ieplaisās dzinēja bloks vai notiks kas cits, jebkurā gadījumā remonts būs dārgs, un, iespējams, pat nāksies mainīt dzinēju pret jaunu.
Dzinēja dzesēšanas sistēma nesastāv tikai no radiatora un dzesēšanas šķidruma. Tā balstās uz trim vaļiem jeb dzesētājiem, kas novada lieko temperatūru: 1) motoreļļa; 2) dzesēšanas šķidrums; 3) gaisa plūsma... STŪRE izglīto!

Riepas vairs nav tikai apaļas un melnas
Līdzīgi kā paši automobiļi, arī to riepas vairs nav tikai parasti melni gumijas ripuļi. To vajadzētu paturēt prātā, dodoties uz kārtējo ikrudens riepu maiņas procedūru, lai vasaras riepas nomainītu pret ziemas apaviem. Riepu tehnoloģijas attīstās, mainās, tirgū parādās jauni nosaukumi, piedāvājumi. Parastam autobraucējam visam izsekot ir grūti, tāpēc piedāvājam ieskatu riepu industrijas aktualitātēs, kas skars vai, iespējams, jau skar gan mūsu auto, gan, kas ir ne mazāk svarīgi, maku saturu... Autožurnālists Aldis Zelmenis par šodien aktuālajām riepu spiediena monitorēšanas sistēmām, par ķīniešu riepu invāziju un to kvalitāti. Maiņas laika pārdomas.

Par rāvējslēdzēju
– Bet man ir priekšroka! Galvenais ceļš! – skaļi taurējot, žestikulējot un aiz stikla mēmi lamājoties, šoferis blakusmašīnā spītīgi nelaiž tevi izdarīt iecerēto manevru...
Ceļu satiksmē nav nekā vienkāršāka un ģeniālāka kā rāvējslēdzēja princips – situācijām, kad autoplūsma ir pilnībā norimusi (sastrēgums) vai kustas tik lēni, ka jabūt pilnīgam idiotam, lai apdraudētu pāri ceļam rāpojošu ezi. Var pat apgalvot, ka tas ir pat tikpat svarīgs mūsdienu satiksmes pamatbauslis kā galvenā ceļa princips. Tikai atšķirībā no beidzamā rāvējslēdzēja princips nav iestrādāts CSN – par tā neievērošanu nevienu nesoda. Tāpēc daudzi – agresīvi noskaņotie, steidzīgie, vienkārši grūtās galvas u.c. – to mēdz neievērot. Tas ir vienkārši, galvenais – neizveidot acu kontaktu ar autovadītāju, kurš pretendē iegriezt tev priekšā. Citādi kļūs neērti par savu rīcību – nelaist, izliekoties par... izdomā pats!
Esejiskas pārdomas par (dažreiz pārprasto) pieklājību uz ceļa.

Velkam piekabi
Pirmā reize var būt nedaudz biedējoša, bet tas nav sarežģītāk kā braukt ar vienu pašu auto. Tiesa, mazliet savādāk gan, tāpēc nevar paļauties uz gados iestrādātajiem refleksiem veicot pagrieziena manevrus, pārkārtojoties joslās. Auto ar piekabi uzvedas, reaģē atšķirīgi... Noteikumi un ieteikumi, velkot piekabi.

Šoferīt, laiks veselības pārbaudei!
40 eiro liels naudas sods un aizturēts auto – tādās nepatikšanās var iedzīvoties, ja sēžas pie stūres gadījumā, kad sliktas atmiņas dēļ garām paslīdējis fakts, ka nu jau kādu laiku autovadītāja medicīniskās izziņas derīguma termiņš ir beidzies. Stūre pēta un jautā viedokļus. Cik objektīva ir veselības pārbaude? Vai tas ir slēpts papildus nodoklis? Kā tas tiek risināts citās zemēs? Un ticiet vai nē – ne visur Rietumeiropā šāda medicīniskā izziņa ir obligāta!

Ceļazīmes. No Senās Romas līdz mūsdienām
Pētot attēlus no Rīgas vai jebkuras Latvijas pilsētas pirms Otrā pasaules kara, pamēģiniet atrast attēlos kādu ceļa zīmi. Domājat – viegls uzdevums? Lai arī tramvaju, automašīnu, važoņu satiksme ne tuvu nebija tik intensīva, kāda tā ir mūsdienās, bet tā tomēr pastāvēja. Un pārsteigums: vecajos attēlos ir tikpat kā neiespējami atrast jebkādu ceļa zīmi! Ceļa zīmju sistēma, kādu pazīstam un lietojam šodien Latvijā, 2018. gadā svinēja vien nieka 50 gadu jubileju. 1968. gadā Eiropas valstis vienojās ievērot kopējus principus attiecībā uz ceļu satiksmes noteikumiem, tajā skaitā
ceļa zīmju izmantojumu, parakstot Vīnes konvenciju par ceļu satiksmi...

1.99 EUR

Pirkumu grozs

Pirkumu grozs ir tukšs.

Norēķinu iespējas

Kuponu atlaides

Abonēt vari arī zvanot
klientu servisam

67292633

Dāvini žurnālus bērnunamu bērniem